Kursinnehåll Del 1
Kursen innehåller en genomgång av riskfaktorer och hotbilder som är relevanta för olika verksamhetsområden, samt användningen av självdeklaration, referenstagning och bakgrundskontroll. Kursen väver in praktiska exempel från verkligheten där deltagarna lär sig av andras framgångar och misstag. Deltagarna får även vägledning i lagstöd, etik och kommunikation.
- Grundutredning & förberedelser
Förberedelserna inför en intervju utgör en avgörande roll till om samtalet lyckas eller inte, därför förklaras det under kursen hur information i bakgrundskontroller kan sammanställas, och ordnas för att underlätta samtalet.
Allt som avhandlas under intervjun syftar till att ge det bästa beslutsunderlaget som möjligt. Ordningen som frågorna ställs, hur de ställs och hur de följs upp är väldigt viktig. Därför belyser kursen de olika frågetyperna, samt hur vi, genom aktivt lyssnande, följer upp svaren.
- Beteendeanalys & relationsuppbyggnad
Intervjuer är för de allra flesta en påfrestande situation att ställas inför. Som samtalsledare måste vi kunna anpassa oss för att minimera stressen som folk upplever. För att lyckas med detta måste samtalsledaren kunna läsa situationer och snabbt anpassa intervjutekniken vid behov.
Det är inte alltid lätt att definiera och identifiera en lögn. Kursen försöker därför belysa detta, för en djupare förståelse av skillnaden mellan sanning och lögn för att i sin tur kunna förstå hur lögnen påverkar oss.
- Fokusområden, bedömning & sammanfattning
För att uppnå syftet med samtalet, krävs bra personkännedom. För att uppnå personkännedom krävs att samtalsledaren fokuserar på de typer av frågor som är relevanta för respektive respondent. Efter genomfört samtal ska även utvärdering göras. Deltagarna under kursen får därför en genomgång av tre bedömningskategorier som kan användas för att slutligen ge lämpliga rekommendationer.