Combitech ansluter sig till AI Swedens nätverk.

Combitech ny partner till AI Sweden

Combitech ansluter sig till AI Swedens nätverk med över 100 aktörer inom näringslivet, publika sektorn och forskningsvärlden. Syftet är att utbyta kunskap inom praktisk tillämpning av artificiell intelligens (AI), stärka Sveriges förmåga att attrahera talang och kompetens långsiktigt.

– Jag och Combitech är väldigt glada över att bli en aktiv partner till AI Sweden. Som medlem kommer vi få en ännu bättre tillgång till forskning och den senaste tekniken samtidigt som det är en arena för att forma samarbeten och kompetensutveckla. Tillsammans kan vi arbeta med viktiga samhällsfrågor som hållbarhet, digitalisering och meningsfull teknik. Bland annat kommer Combitech driva ett talangprogram där deltagarna får arbeta i kundprojekt med konkreta utmaningar och lösningar, säger Johan Gunnarsson, CTO på Combitech.

– Talangattraktion och kompetensutveckling är viktiga nycklar för att accelerera AI-användningen i Sverige. Det är därför mycket glädjande att Combitech ansluter som partners till oss på AI Sweden för att bland annat driva ett gemensamt talangprogram. Vi ser framemot att arbeta ihop för att hitta konkreta svar på utmaningen med brist på AI-kompetens på arbetsmarknaden, säger Martin Svensson, Co-Director Operations på AI Sweden.

Combitech Talent program - inriktning AI

AI Sweden och Combitech erbjuder tillsammans ett talangprogram med inriktning AI för att attrahera talanger. Programmet startar våren 2022.

Svensk industris konkurrenskraft och offentlig sektors effektivisering är beroende av kompetenta och kreativa personer som kan leda utvecklingen av avancerade system och lösningar med en accelererande grad av AI-tillämpningar. Vi är bara i början av tekniken men AI och maskininlärning hjälper oss redan nu i vardagen med exempelvis säker bilkörning eller att välja rätt restaurang. Utvecklingen går fort och vi behöver därför fler engagerade och intresserade personer, så sök till programmet, säger Johnny Larsson, Head of Strategic Business and Innovation på division Systems Engineering och ansvarig för talangprogrammet på Combitech.

– Combitechs erfarenhet från arbete med talangprogram av det här slaget är svår att slå. Med sin inriktning mot högutbildade och drivna individer, och företagets metoder för utveckling av erfarenhet, tillför de en unik dimension till AI Swedens talangprogram och till Sveriges alla organisationer i behov av kvalificerad AI-kompetens. Upplägget med lärande parallellt med projektuppdrag gör att vi snabbare kan nå ut med AI-talanger i industrin, säger Niclas Fock, Head of Talent Programs på AI Sweden.

Om talangprogrammet

Programmet är utformat för att snabba på din resa från talang till erfaren. Steg för steg breddar du din kompetens genom skarpa kunduppdrag och att lära av andras erfarenheter. Det vänder sig till dig med en Master eller PhD-utbildning. Programmet pågår i 18 till 24 månader och löper parallellt med arbete i AI-relaterade projekt som Combitech bedriver tillsammans med tilltänkta arbetsgivare/partners.

För mer information om programmet kontakta gärna:

Johnny Larsson, Combitech, tfn: +46 (0)708-89 51 28, mail: johnny.larsson@combitech.com

Niclas Fock, AI Sweden, tfn: +46 (0)722-24 22 84, mail: niclas.fock@ai.se

För mer information om AI Sweden

Läs mer på deras webbplats.