
Kör en virtuell Ferrari och behåll din kompetens
Den 25 april samlade Combitech kunder och samarbetspartners för en heldag om Digital transformation. Johan Gunnarsson, CTO på Combitech, reflekterar kring den inspiration och tankar som han fick under TechXperience Day.
Att äntra Combitech TechXperience Day är som att komma till en annan värld. Första utmaningen är parkeringen och att hitta platsen för detta event. Men på samma sätt som det är svårt att hitta till de finaste krogarna, är det svårt att inse att vi i detta fall inte pratar om en klassisk konferensanläggning utan om en hangar inom skyddat område där man får komma nära och sitta i en Gripen. Men också få ta del av en flyguppvisning och se exempel på vad Combitech arbetar med inom Digitalisering och Cyber Security. Med andra ord en mycket smakfull meny och väl värt mödan!
En digitaliseringsresa med människan i centrum
Innovation är ju att förena två kända koncept till något nytt och på årets TechXperience Day fick man chansen att göra just det - hitta nya kombinationer med fokus på hur människan påverkas i den digitala världen.
Det är ju tydligt att människan behöver nya metoder för sin utbildning, vilket Claudia Olsson berättade om. Samtidigt menade Daniel Akenine att en människa som endast övervakar när AI tar över styrningen av system gör människan mindre kompetent och därmed tappar kompetensen att ingripa när problem uppstår. Lösningen borde därför vara att låta AI underhålla människan genom att blanda de repetitiva övervakningsuppgifterna som människan utför med utbildning. Då borde AI hjälpa människan att ligga på den optimala toppen som innebär att människan förblir inspirerad av lagom mängd kontroll och detalj men samtidigt har god överblick tack vara träning och utbildning. Ett konkret exempel: Om vi installerar ett datorspel i den autonoma bilen som gör att föraren tror att den styr bilen fast det egentligen är en träning för att göra föraren redo att ta kontroll. Det autonoma blir därför en tillgång som inte passiviserar människan.
Den sista poängen som Daniel Akenin nämnde var att människan i många fall tycker om att på sin fritid köra just bil. Alltså kan detta bli något av en paradox i en autonom värld. Därför kommer det bli viktigt att föra in inspiration och underhållning. Så varför inte, det skulle vara kul att min autonoma bil också har en inbyggd simulator som gör att jag som förare tror att jag kör en Ferrari fast att autopiloten inkopplad. De finns förstås uppenbara fysikaliska begränsningar. Men likväl så kanske tävlingen som förr handlade om vem som hade snabbast bil med mest kromade lister, i framtiden blir en tävling om vem som har den häftigaste simulatorn i den autonoma bilen. Nyttan med detta? Jo, att hålla hjärnan välmotionerad.