Digitalisering i fokus när Combitech inspirerade kunder

Combitech upprepade förra årets succé med Techexperience Day. Den 3 maj samlade vi kunder för att diskutera och inspirera kring digitalisering. Temat var innovation, autonomi och säkerhet.

Techxperience Day är ett evenemang om digital transformation som riktar sig till svensk industri och näringsliv. Combitech bjöd i år in kunder och intressenter till en hangar på Saab-området i Linköping, som omvandlats till en evenemangslokal. Föreläsningar, paneldiskussioner och utställningar varvades med mingel. Temat var innovation, autonomi och säkerhet.

Dagen inleddes lite oväntat med att roboten Ariel, försökte ta över moderatorn Anna Bellmans arbete. Du kanske har sett Ariel, en humanoid robot, och hennes robotkompisar tävla i programmet Talang som sänds på TV4? Om det var utröstningen från Talang eller överhettning som gjorde att Ariel ramlade några gånger framme på scenen och rev ner publikskratt låter vi vara osagt. Efter Ariel fått en hjälpande hand från Anna så kunde dagen starta.

Spotify, Försvarsmakten och Volvo

Lars Ydreskog, vice vd och ansvarig för digitaliseringserbjudandet på Combitech, entrade scenen och hälsade välkommen. Lars visade flera exempel där digitaliseringen sparat tid och pengar i utvecklingsprojekt på Saab. Sedan var det dags för årets keynote speaker, Sofie Lindblom, som föreläste om innovationskultur. Sofie är vd och grundare av innovationsplattformen Ideation 360, innan dess var hon global innovationschef på Spotify.

Sofie sa bland annat att alla bolag kan vara innovativa men att det behövs självförtroende hos medarbetarna, stöd från ledningen och bra arbetsprocesser. Vidare att det är viktigt att fundera kring var problemen, blockeringarna, finns och hur de kan låsas upp.

Efter Sofie talade Fredrik Robertsson, CIO på Försvarsmakten, om digitalisering och cybersäkerhet. Därefter bjöd Anders Kellström, talesperson på Volvo Group Trucks Technology, in oss till deras autonomivärld. Sedan väntade en paneldiskussion där talarna deltog tillsammans med Lars Ydreskog och Fredrik Löfgren ("pappa till Ariel" och robotutvecklare). Dagen avrundades med att Combitechs egen Björn Rudin gav tips på hur vi navigerar oss genom hypekurvan och använder ny teknik.

- Min upplevelse är att den digitala mognaden hos företagen ökat sedan förra Techxperience Day. Jag tror att många känner att digitalisering innebär mer möjligheter än hot samtidigt som de behöver hjälp. Jag knöt många intressanta kontakter, säger Lars Ydreskog, vice vd på Combitech.

Under lunchen bjöds deltagarna på en exklusiv flyguppvisning med Gripen 39 D. De hade även möjlighet att provsitta ett plan och titta på en lastbil från Volvo.

Klippa trädgårdshäckar med ar-glasögon

Under dagen visade experter från Combitech spännande teknik i montrarna som fanns i lokalen. Bland annat presenterades systemet Driws som enkelt beskrivet handlar om att minska risken för "runway incursions" på flygplatser, autonoma sensorsystem för träning och kartläggning under vattenytan och autonoma transportlösningar.

Ett lite annorlunda inslag var Husqvarna Groups-monter där besökaren fick klippa trädgårdshäckar. Med hjälp av Microsofts ar-glasögon Hololens och Googles ar-plattform Tango har Husqvarna och Combitech skapat ett verktyg som låter användaren dra upp virtuella linjer och ytor efter vilka du klipper din trädgårdshäck. Läs mer om detta i en artikel från Ny Teknik, som hade en reporter på plats. Det skrevs även en artikel om hur modellbaserad utveckling kapar ledtider för Gripen, läs artikeln.

Positiv feedback

I den enkät som skickades ut till deltagarna efter Techxperience Day fick arrangemanget ett högt betyg. Flera lyfter fram Sofies föreläsning som inspirerande och tycker det var en intressant miljö att nätverka i. Inom den närmsta veckan kommer vi även släppa en film från dagen, så håll utkik på webben och i sociala medier (vi kommer sprida den i Combitechs kanaler).

- Målet var att inspirera våra kunder genom att visa upp skarpa kundprojekt samt talare inom områdena innovation, säkerhet och autonomi. Av stämningen i lokalen och av enkätsvaren att döma har vi lyckats med detta. Vi är väldigt stolta över den feedback vi får och vi har redan börjat planera för nästa Techxperience Day, berättar David Skyborn, marknadschef på Combitech.

Några röster från dagen

"De många ingredienserna. Med både föreläsningar och montrar och att vi fikade och åt lunch i samma lokal. Med inramning av både Gripen plan och en Volvo lastbil. Detta ger atmosfär, det ger energi. Bra tilltagen tid för mingel var också ett plus."

"Möjligheten att bli uppdaterad och se att andra brottas med samma frågeställningar."

"Höjde ambitionen för den digitala transformationen."

"Bredare information om Combitechs expertområde och lyckade projekt."

"Be talarna våga ta upp mer "failures" och vad de lärde sig."

Nyfiken på hur Combitech kan hjälpa dig?

Vill du veta mer kring Combitechs digitaliseringserbjudande och hur vi hjälper våra kunder växa, besök vår digitaliseringssida. Du kan också kontakta Lars Ydreskog, vice vd, och David Skyborn, marknadschef (se kontaktkort).

Länkar till artiklar i Ny Teknik

Klipp häcken rakt med hjälp av AR

Modellbaserad utveckling kapar ledtiderna för Gripen

 

Bilder: Peter Karlsson, Svarteld
Skribent: Anna Sigurdsson Schedin, Combitech