Combitech uppmärksammar bristande säkerhetsmedvetenhet

Vart tredje svenskt företag eller organisation har inte säkerställt att säkerhetspolicyn är spridd till personalen. I samband med den europeiska cybersäkerhetsmånaden oktober lanserar Combitech en omfattande kampanj för att öka medvetenheten kring cybersäkerhet.

Vart tredje svenskt företag eller organisation har inte säkerställt att säkerhetspolicyn är spridd till personalen. Lika få säkerställer förståelsen av säkerhetspolicyn genom årliga utbildningstillfällen och ännu färre genom tester. Det framgår av rapporten Svenskt IT-säkerhetsindex som publicerades nyligen.

– Cybersäkerhet står på de flesta företags agendor idag men kunskapen om de olika sorters hot som finns och hur man skyddar sig är ofta otillräcklig. Det går inte att förlita sig på tekniska skydd utan lika viktigt är att utbilda alla i organisationen om dessa frågor. Som Nordens största privata cybersäkerhetsaktör, med 200 medarbetare, har vi en stor expertis inom området som vi vill dela med oss av, säger Pernilla Rönn, affärsområdeschef Cyber Security på Combitech.

Kampanjen som Combitech har tagit fram tillsammans med reklambyrån Holy vill på ett informativt men lättförståeligt sätt öka kunskapen om dagens cyberhot. I videointervjuer och artiklar, publicerade på LinkedIn, Facebook, Twitter och YouTube, berättar experter hos Combitech om bland annat utvecklingen inom cybersäkerhet, hur en cyberattack kan gå till, hur man testar organisationens säkerhetsmedvetenhet, vad företagsledningen kan göra om företaget drabbas och hur svarta marknaden för cyberbrott ser ut.

Särskilt stort fokus i kampanjen har social engineering, en metod där angriparna utnyttjar bristande säkerhetsmedvetenhet hos medarbetare för att genomföra en attack mot organisationen. I dessa intrång utnyttjar angriparna socialpsykologiska faktorer som hjälpsamhet och nyfikenhet för att få medarbetare att agera på ett annat sätt än de borde, till exempel dela med sig av känslig information eller ge en obehörig person fysiskt tillträde till arbetsplatsen.

Kampanjen lanseras i samband med den europeiska cybersäkerhetsmånaden oktober, ett initiativ från EU:s informationssäkerhetsmyndighet ENISA som i år organiseras för femte året i rad.

Combitech lanserar även en podd där företagets experter och inbjudna gäster diskuterar aktuella områden – från cyberhot till våld i skolan – och hur man kan skapa ett tryggare samhälle. Combitech-podden finns här.

Läs mer om Combitechs kampanj på www.combitech.se/cybersecurity

Läs mer om European Cyber Security Month.